Tanítómester

rgan-blo-bzang-bsod-nams

 

Szülei zarándokként jöttek Tibetből Észak-Indiába. A Darjeelinghoz közeli Kalimpong városban született 1955. december 25-én.

1963-ban az India középső részén fekvő Pachmarhi városban, a Tibeti Menekültek Központi Iskolájában kezdte meg tanulmányait. Ugyanebben az iskolában tizenhat éves korában szerzetesjelölt lett. A kilencedik osztályt az India északi részén fekvő Mussoorie-ben lévő Tibeti Menekültek Központi Iskolájában végezte. 1973-ban a tizedik osztályt az Észak-Indiában lévő Dharamsalában, az Őszentsége a XIV. Dalai Láma által alapított Buddhista Dialektika Intézetében (Institute of Buddhist Dialectics, IBD) folytatta. Az újonnan felavatott intézmény céljául tűzték ki, hogy a már modern követelményeknek megfelelő oktatási rendszerből kikerült tanulókat a buddhista filozófia legmagasabb szintű képzésében részesítsék, a tibeti nyelv és a mindennapi életben hasznos tárgyak oktatása mellett. Az iskola első igazgatója Ven. Gen Loszang Gyáco (blo bzang rgya mtsho) volt. A döntően tibeti – kisebb számban Indiából, Mongóliából, Taiwanról, Dél-Koreából, Vietnámból, Amerikából és néhány európai országból származó – növendékek később a kolostorok, vallási és világi intézmények vezetői, illetve nyugati országokban a buddhizmus tanítói és a buddhista művek szakavatott fordítói lettek. Loszang Szönám az alapfokú logikai képzéstől indulva tizenhárom éven át a Pradnyápáramitá, a Pramána, a Madhjamaka, az Abhidharma és a Vinaja, valamint a tantrikus tanításokat tanulta. Pradnyápáramitá, Pramána és Madhjamaka filozófiából mester fokozatot (rab ‘byams pa) szerzett.

1981-ben Őszentsége a Dalai Láma Dharamsalában teljes szerzetesi felavatásban részesítette.

1983-ban Őszentsége a Dalai Láma Vallási és Kulturális Tanácsának megbízásából két szerzetestársával fél éven át Amerikában a keresztény szerzetesi életet tanulmányozta.

Tanítói munkáját 1987-ben, Indiában, buddhista kolostorokban kezdte. 1988-tól hat éven át Nepálban, Kathmanduban, a Szamtenling kolostorban (bsam gtan gling) szerzetesjelölteknek buddhista logikát és tibeti nyelvet tanított.

1994 szeptemberében a száműzetésben lévő Tibeti Kormány Vallási és Kulturális Minisztériumának delegáltjaként – a Tan Kapuja Buddhista Főiskola meghívására – Magyarországra jött tibeti buddhizmust tanítani. Az Abhidharma, a Pradnyápáramitá és a Pramána filozófia tárgyakhoz angol nyelvű jegyzeteket készített, amelyeket később a tanításain elhangzott magyarázataival, valamint a szemináriumokon feltett kérdésekre adott válaszaival egészített ki. A Madhjamaka filozófiát tanulócsoportjának a tibeti alapszövegekből tanította, ezért ehhez a tárgyhoz jegyzet nem készült. 1996 és 2001 között a Lam-rim meditációs ciklus részletekbe menő magyarázatával szolgált és vezette a meditációs gyakorlatot. 1995-től 1997-ig a Tibet Ház Alapítvány szervezésében, majd pedig budapesti lakásán modern és klasszikus tibeti nyelvet tanított. 2001-ben a tibeti nyelv olvasásának és írásának nekikezdő magyar diákok számára jól használható nyelvkönyvet állított össze. (ld. Tanításai és művei.)

2001. szeptember végén visszatért Dharamsalába, ahol buddhista filozófiát tanít a Buddhista Dialektika Intézetéhez tartozó Magasabb Tibeti Tanulmányok Akadémiáján (Sarah).

1992 és 2010 között több könyvet írt a tibeti nyelvtan, az alapvető buddhista logika, a buddhista érvelési módszer, valamint a Buddha további értelmezést igénylő és végleges jelentésű tanításainak rendszerezése témakörökben. (Könyveinek, tanulmányainak és jegyzeteinek felsorolását ld. Tanításai és művei.)

Nemzetisége: Indiában élő tibeti.